کیفیت تصویر برج میلاد هم نازل است/سیاست سادهانگاری سینمای ایران را به نابودی میکشاند
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۶۰۷۳
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدرضا سکوت (فیلمبردار باتجربه سینما و تلویزیون) بیشتر ایام سال 95 را درگیر تصویربرداری سریال سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی بود. او به واسطه سالها کار حرفهای در سینما و عرصه فیلمبرداری؛ با استاندارها، مشکلات و ابزار سختافزاری این حرفه در سینما و تلویزیون به خوبی آشناست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیملبردار فیلم گینس ادامه میدهد: تعداد زیادی سریال و فیلم سینمایی خارجی به عنوان نمونههای حوزه فیلمبرداری در دسترس است که فیلمبرداران و کارگردانان میتوانند با نگاه دقیق به آنها پردازش آنها با مسائل و مشکلات سینمای ایران و تفاوتهای آن با استاندارهای جهانی به خوبی آشنا شوند.
فیلمبردار اسب حیوان نجیبی است درباره تغییر نسل تماشاگران سینما و نگاه تیزبینانه مخاطبان امروزی نیز چنین اعتقاد دارد: ممکن است بیننده به لحاظ فنی متوجه نشود اما به لحاظ موضوعی و محتوایی کاملاً متوجه نقصهای کارها میشوند. یادمان باشد مخاطبان امروزی هر روز فیلمهای بینظیر خارجی را میبینند و کاملا با سینما و استانداردهای آن آشنا هستند و به راحتی درباره آن نظر میدهند.
سکوت درباره کیفیت سینماهای کشور نیز چنین میگوید: سینماها اصلاً شرایط خوبی برای اکران فیلمها ندارند. کیفیت پایین پردهها باعث میشود تماشاگر نتواند قضاوت درستی درباره کیفیت فیلمبرداری یا دیگر مسایل فنی فیلمها داشته باشد. حتی سینمای برج میلاد نیز از کیفیت نازل تصاویر در رنج است و این همه به خاطر آن است که از همان مرحله تولید؛ به چگونگی پخش فیلمها توجهی نمیشود.
فیلمبردار فیلم سینمایی قبرستان غیرانتقاعی اشارهای هم به استفاده از دوربین موبایل برای برخی فیلمهای سینمایی اشاره کرده و چنین میگوید: شما تصور کنید این مشکلات از مرحله تصویربرداری شروع شود و با اکران بد به تکامل منفی خود ادامه میدهد. زمان فیلمبرداری زمان بسیار مهمی در ساخت یک فیلم سینمایی است. ممکن است شخصی به واسطه سطح خاصی که در فیلم جاری است بخواهد از دوربین موبایل یا دوربینهای دیگری استفاده کند، اما استفاده غیر از این اساس سینما را زیرسوال میبرد.
فیلمبردار فیلم سینمایی بوی گندم درباره دوربینهای باب شده dslr در صنعت سینمای ایران نیز چنین نظر میدهد: در واقعیت ماجرا دوربینهای DSLR به ماهیت سینما ضربه میزند. متاسفانه کیفیت تصاویر روز به روز کمتر میشود البته در میان آنها فیلمبرداران خوب و حتی عالی داریم اما تعدادشان بسیار کم است. بعضی از فیلمهایی که در فیلمبرداری آن زحمت زیادی کشیده شده و خوب درآمده است؛ اصلا دیده نشده مثل فیلم رگ خواب آقای حمید نعمتالله. این نقصان قضاوت درست درباره فیلمهای با کیفیت، میتواند دلسردکننده باشد.
محمدرضا سکوت با هشدار درباره خطر سادهانگارانه دیدن فیلمبرداری در سینما میگوید: موردی است که همه ما فیلمبرداران را ترسانده است و در جلسات خانه سینما مکرر روی آن بحث میشود، این است که تهیهکنندگان و کارگردانان متاسفانه نقطه آغاز این ماجرا هستند که باید روی استاندارد تصویر بیشتر مانور بدهند.
وی با انتقاد از یکنواختی نورپردازی در سینما میگوید: بعضی فیلمها را میبینیم که در تمام مدت یک رنگ و نور دارند. شب، روز، حیاط، اتاق همه یک نور دارند که این اشکال بزرگی برای یک اثر تصویریست.
فیلمبردار فیلم سینمایی پری دریایی در تفسیر این جمله که فیلمبردار چشم سینماست و مسئولیت اساسی در کار دارد نیز میگوید: برای همه کارگردانها کیفیت فیلمبرداری مهم نیست. این تصویربرداران هستند که باید با ذوق و سلیقه خود فیلم را به سمت و سوی درست برسانند. در حال حاضر بسیاری از فیلمبرداران بسیار جوان با کارگردانان فیلم اولی همکاری میکنند که گاه بیتجربگی فیلم را از استاندارها خارج میکند. اینها همان کسانی هستند که کاملاً منفعلانه به دستورات کارگردان گوش میدهند به جای آنکه بر خلاقیت و نوآوری تمرکز کنند. از نگاه من فیلمبردار نباید تنها عامل اجرایی باشد بلکه باید صاحب نگاه هنری باشد.
منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۶۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971