Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد خزاعی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به برج میلاد ، محل اصلی برگزاری این رویداد آمد و در حاشیه بازدید از جشنواره به بعضی انتقادها از وضعیت شلوغی محل جشنواره و انتخاب نشدن جانشین برای مسعود نقاش زاده (دبیر جشنواره ) پس از ابتلا به کرونا پاسخ داد. 

او درباره اینکه چرا وقتی پیش از شروع جشنواره کرونای دبیر جشنواره، مثبت شد فکری برای جانشینی او نشد؟ گفت: دوران بیماری برای سویه امیکرون پنج روز است و پزشکان می‌گویند بعد از پنج روز چندان مشکلی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ بر همین اساس روزی تست ایشان مثبت شد، از آقای حمیدی‌مقدم خواهش کردیم که کارهای اجرایی جشنواره را بر عهده بگیرند و ایشان علیرغم کار در مرکز گسترش در جشنواره حضور داشتند. پیش بینی ما این بود که بعد از این ۵ روز شرایط بهتر شود ولی جواب تست دوم آقای نقاش زاده باز هم مثبت بود اما فکر می‌کنم از شنبه دیگر حضور داشته باشند. 

او افزود: مسئله بعدی این بود که قبل از شروع پیش فروش بلیت ها، هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت انجام داده بودیم و گفتند که پیک جدیدی نخواهد بود و بر همین اساس پیش فروش را شروع کردیم و حتی ظرفیت سینماهای مردمی را بیشتر از ۶۵ درصد در نظر نگرفتیم و شهرستان ها هم ۵۰ درصد بسته بودیم. برای برج میلاد هم با تغییر شرایط، سانس‌های تکرار در نظر گرفته شد. پیش از آن خیال مان جمع بود که حداقل در ایران شرایط خیلی حاد نمی‌شود، گرچه هنوز فکر می‌کنم دو سه هفته آینده شرایط در ایران شدیدتر می‌شود.‌ بنابراین تغییر شرایط در برنامه ریزی‌ها تاثیر گذاشت و روز اول دچار حاشیه هایی شدبم که در روزهای بعد بهتر شد.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد کارت برای جشنواره صادر شده و چرا پیش‌بینی شرایط کرونایی نشد تا کارت کمتری در برج میلاد صادر شود و سینمای مردمی ظرفیتش کمتر باشد؟ گفت: سینماهای مردمی الان ۵۰ درصد بیشتر ظرفیت ندارد و اگرچه گفته شده با۷۰ درصد بلیت فروخته شده، اما خود مردم استقبال نکردند چون ترس از کرونا باعث شده با وجود اینکه بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند چندان حضور نداشته باشند، یعنی به غیر از چند فیلمی که استقبال بیشتری داشتند برای بقیه، خود مردم رعایت می کنند.  البته قبل از آن ظرفیت ما صد در صد بود و دفتر جشنواره تمهیدی داشت که ظرفیت کمتر شود.  در مورد خانه جشنواره هم درباره کارت‌ها خیلی اطلاعات دقیق ندارم اما تعداد کارت‌هایی که صادر شده شامل نیروهای سینما و عوامل آنها می‌شود که اصلاً در خانه جشنواره حضور ندارد. خانه جشنواره در برج میلاد ۱۷۰۰ نفر گنجایش دارد و در هر سانس پیش‌بینی بیشتر از ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر نمی شود. گرچه براساس رصدی که کردم در هر سانس حدود ۵۰۰ نفر هستند و ازدحامی نداشتیم که بخواهیم نگران باشیم، به غیر از کنفرانس مطبوعاتی روز اول که مشکلاتی پیش آمد.

خزاعی‌ درباره اینکه به نظر می‌رسد جشنواره محمد خزاعی برگزار شده نه مسعود نقاش زاده، تاکید کرد: آقای نقاش‌زاده از روزی که دبیری جشنواره را پذیرفتند شبانه روزی تلاش کردند با وجود وقت کمی که در اختیار داشتند و تمام برنامه‌های فرهنگی اضافه شده حاصل تلاش تیم مدیریتی جشنواره بوده و من فقط می‌توانم کمک‌کننده باشم. اگر نظری بخواهند در خدمت آنها هستم و به نظرم اگر آقای نقاش زاده درگیر بیماری نمی شد، بهتر نتیجه کار و حضور ایشان را دنبال می‌کردید. 

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه با وجود تجربه تهیه کنندگی خودش، چرا پای بعضی فیلم‌ها نایستاده تا حداقل در جشنواره فجر نمایش داده شوند و اینکه چقدر دستور وزیر ارشاد برای توجه به فیلم های انقلابی در انتخاب آثار جشنواره تاثیر داشته است؟ گفت: ما دو، سه فیلم انقلابی داشتیم که به جشنواره راه پیدا نکردند و واقعیت این است که چنین چیزی نبوده است. هیأت انتخاب داشتیم و آن‌ها آزادنه بحث کردند و به جمع‌بندی رسیدند و فقط یک فیلم بود که پروانه نمایش نگرفت و اسمش را هم اعلام کردند، اما چیز دیگری نبوده چرا که آنها بر اساس سیاست‌گذاری‌های جشنواره آثار را دیدند و انتخاب کردند. این طور نبوده که بخواهیم حتما فیلم‌های انقلابی باشند. همین بنیاد فارابی اثری انقلابی داشت که به جشنواره راه پیدا نکرد و دوستان خیلی تلاش کردند تا در جشنواره یا در بخش خارج از جشنواره باشد ولی حداقل برای امسال چنین طراحی صورت نگرفته بود. 

او درباره لزوم برپایی بخش فرهنگی جشنواره در شرایط فعلی با سالن های نیمه خالی گفت: جنس گفتمانی نیاز سینمای ایران است.‌ من رصد کردم که این برنامه‌ها در فضای مجازی بیش از هزار نفر مخاطب دارند. با این حال در دوره ای که خودم دبیر جشنواره بود کنفرانس هایی مثل هالیوودیسم را برگزار کردیم و معتقدم در کنار جشنواره باید گفتمان فرهنگی شکل بگیرد چون در تمام دنیا همین شکل است.

۵۸۵۸

کد خبر 1599381

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران محمد خزاعی چهلمین جشنواره فیلم فجر نقاش زاده برج میلاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای  در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

محمد خزاعی گفت: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

او با اشاره به حضور بیش از 70 فیلم سینمایی در جشنواره فجر 42،  تولید بیش از 2500 فیلم کوتاه که حدود 50 درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از 90 مستند و 40 انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف 100 نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود 10 نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر 30 هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛  و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی مورد‌پسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.

محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

او با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست.

او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با 500 میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین  در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید،  به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گیجگاه از کره‌ای‌ها جایزه گرفت
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت/ اکران به زودی در سینماها
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • کنایه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت حسن روحانی
  • تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟